onsdag 21 november 2012

Praktik på bryggan.

Under gårdagens vakt på bryggan fick jag veta lite om hur radarprogrammen fungerar. På detta fartyg finns två radarsystem. Ett som passar bättre för skärgårdsnavigering och ett som passar bättre för navigering ute till havs. Just nu är det ena ur funktion, men de ska bli lagat imon i Lübeck:-) Jag har nu i alla fall lite koll på hur man kan använda de olika funktionerna på radarskärmen. Går till exempel att ta fram avstånd, bäringar, tid till en viss position, information om andra fartyg, vind, strömar m.m. m.m. Och alla knappar som finns på bryggan är inte så komplicerat som det ser ut. Det är många av knapparna som man inte behöver använda ofta. Till exempel för spolning av rutorna... Fick även mer information om hur ballastsystem kan se ut/fungera. Kollade även så att jag kom ihåg rätt gällande lanternor  och väjningsregler.

Innan vakten lämnas över ska det skrivas i loggboken. En massa saker. Position, kompasskurs, missvisning, deviation, rättvisande kurs, sträcka som vi gått sen senaste stoppet och sträcka som vi gått sedan senaste vaktbyte, väder, temperatur, sikt, vindstyrka, lufttryck. Jag o matsosen kollade upp allt dettta o förde in det i boken:-)

Jag har läst en del navigation förut (förarintyg o kustskepparintyg för fritidsbåt) så det är riktigt kul att få använda kunskaperna och att lära sig ännu mer!! :-D

Ha de bäst!


 
Det är två skärmar på varje sida. En visar radarbilden och en visar elektroniskt sjökort. Sedan finns även riktiga sjökort där man ritar in positioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar