söndag 25 november 2012

IS

Jaha då va de snart Finland igen! Känns inte som något vinterväder har kommit igång på riktigt än. Första veckan var de snö och då tänkte jag att de blir väl bara värre men de har faktiskt mest varit soliga dagar här uppe:-) Men om ett par månader kommer isen ligga. Så tråkigt att inte jag är kvar då. Hade verkligen varit en upplevelse att få bryta is. Fartyget är isklassat så att det själv klarar av att bryta is och ganska ofta hjälpa andra fartyg som kört fast. Isklassningen innebär att skrovet kring vattenlinjen är förstärkt för att klara isen och färgen är också en speciell för att inte slitas bort. För det mesta så klarar sig detta fartyg igenom isen på egen hand, men då det bildats stora isvallar efter varandra kan de bli problem och då får man be isbrytarna om hjälp. Kan ta mellan timme och dag innan de kan komma. Men självklart så försöker man alltid att ta sig loss på egen hand först.

Några gamla isbilder. Isbrytarna gör upp en ränna så att andra båtar kan åka efter dem.


 
 
Sitter på min lediga dag och gör mest ingenting. Har virkat en stund, chattat med syrran och nu väntar jag på oxfilén. Fin söndagsmat som vanligt hehe. Fast jag är fortfarande mätt från lunchens pizza... den va för god :-D
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar