torsdag 1 november 2012

Lübeck

Tjena!
Idag blev målningen klar. Sedan förberedde vi för- o akterförtöjningarna. Satte lotslejdaren, för genom viken till Lübeck måste fartyget ta lots, vilket innebär att en person kommer ombord och går upp på bryggan o berättar hur de ska styra. Fartyg måste egentligen ha lots in till Göteborg, Kemi och Oulu också men där har vår kapten despens, så vi klarar oss utan. Jag hissade flaggor och sedan gick jag upp bryggan för att se hur lotsning fungerar.

Jag o en av matroserna satt o pratade när vi inte hade något att göra. Han berättade om scary things han varit med om på fartyg. Menar då spökliga saker. En grej hade hänt honom på detta fartyg, men jag tror det när jag ser det....

Blev inte att gå iland denna gång. Vi var trötta efter dagen o vi kommer ju hit fler gånger;-)

Min granne maskineleven blev tvungen att byta hytt till våningen under för imon i Göteborg kommer en till matros. Fick sedan veta att jag också ska flytta ner för vi får en till styrman nästa vecka. Men de är ju till största delen bara sover man gör i hytten så spelar ju ingen roll.

Nu blire att sova. Lämnar Lübeck runt 11-12 inatt.

Här kommer lotsbåten

Lotsen går in genom en öppning i skrovet m.h.a en repstege kallat lotslejdare.

Här står jag i lotsöppningen. Fullt påklädd.

Taget på väg in mot Lübeck


Ha de gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar