söndag 11 november 2012

En arbetsdag

Så här ser en dag (med matrosarbete) ut för mig de senaste två veckorna:

0720. Går upp
0730. Frukost
0800. Arbete
1000. Fika
1015. Arbete
1200. Lunch
1300. Arbete
1500. Fika
1515. Arbete
1700. Middag
Sedan ledig resten av dagen.

Under arbetet har ni ju sett vad jag har fått göra. Om det inte är dags för förtöjningsarbete så är de fix med fartyget som gäller. Ikväll ska jag höra hur nästa vecka kommer se ut.

Matroserna jobbar i olika vakter och i o med att jag är "day man" så får jag jobba en stund med alla:-)De jobbar alltså inte 8-17 utan arbetar 4h och sedan lediga 8h, jobbar 4h, lediga 8h  osv. Undantag vid förtöjning och när vi lämnar kaj. Då behöver alla matroser hjälpas åt. Dom enda på fartyget som har "vanliga" arbetstider är killarna i maskin. Och kocken också jobbar bara på dan. Annars är de vakter som gäller;-)

 
Så här fint är det inte idag. Det är ruggigt, blåser, dimmigt, kallt, regnar... Tur att man inte behöver gå ut.
 
Men råkade sova bort hela förmiddagen... Åt frukost vid halv åtta och sedan tänkte jag bara sova en liten stund till. När jag vaknade visade mobilen 13.12. Jaha då tänkte jag att jag missat lunhen eftersom den är vid 12. Men när jag startar datorn så visar den 12.18. Fattade ingenting, men lunch fick jag ju i alla fall:-D hehe trodde inte jag skulle sova så många timmar, men va väl trött...

1 kommentar:

  1. Hej Gabriella!
    Det är intressant att läsa din blogg och så följer vi fartygets väg på dsatorn. Hur många vändor skall du göra innan du kommer tillbaka till Kalmar?
    Hälsningar från mormor och morfar

    SvaraRadera