lördag 17 november 2012

Förmiddagen!

Började med att städa i gymet, bastu och toalett. Lördag: matrosernas städdag. Efter förmiddagsfikat gick jag upp till bryggan o pratade me överstyrman ett par timmar. Bland annat om hantering av farligt gods, lite navigering och smått o gott om sjöfarten.

Nästa vecka ska jag få gå vakten 8-12, vilket innebär 8-12 med matros Magnus på däck och 20-24 med Överstyrman Jörgen på bryggan. Kommer bli skoj de :-)

Fisk till lunch idag. Återstår nu att se vad som kommer hända i eftermiddag. Kommer börja med att läsa lite manualer i alla fall. Juste funderar på att tvätta min arbetsoverall. Den är riktigt skitig nu :-D hehe

När man kommer upp på bryggan är man i "mittdelen" åt sidorna går de så kallade bryggvingarna. (bryggan är som ett avlångt rum). På natten är allting nersläckt för att man inte ska förstöra mörkerseendet. De är mycket mysigt där uppe då, o till en början ser man absolut ingenting, allt är bara svart, men mörkerseendet kommer ju efter 20-30 min. Då kan man se vart man är hehe ;-)
 
Här är det andrestyrman Micheal som har vakten.


Taget från vingen på babords sida.


Dessa knappar kan jag inte än.....
 
Man kan styra fartyget från båda bryggvingarna. Detta görs vid tilläggning så att man ska kunna se vad man gör. När man står här så hamnar man ju en bit utanför skrovsidan och kan till exempel se hur nära fartyget är kaj. Man står ju då självklart på den sida man ska lägga till vid.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar