fredag 31 januari 2014

Svar på fråga!

Jag fick en fråga som löd någonting såhär: Varför går det inte alltid att spåra Falstaff i MarineTraffic?

Och här kommer svaret:

Jag märkte också detta när jag sökte innan jag skulle ombord. Jag och överstyrman tänker likadant vad det gäller svaret på frågan men vi är inte alls 100 % säkra. MarineTraffic bygger på att de får in information från fartygens AIS:er (automatic identification system). Informationen, som delvis vi själva skrivit in och från kurs, fart, position m.m., sänds automatiskt ut via VHF:en och fartyg i närheten tar emot detta. Det visas som en triangel över radarmålet och trycker man på den får man direkt upp en all information. När det gäller MarineTraffic finns det troligen stationer iland som tar emot informationen som sedan syns på internet. Så antagligen åker vi inte förbi någon mottagare särskilt ofta. Det verkar lite konstigt men det är det bästa svar jag har. Dessutom står det på hemsidan att man kan få nyare uppdatering via satellit (men då måste man betala för tjänsten) så det måste ju ha något med räckvidden/mottagare att göra :) VHF:ens räckvidd är horisonten och lite till.

Det är tråkigt att det inte går att följa fartyget men inget vi kan göra åt saken.

(Ni kan läsa mer om AIS på google :P)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar