torsdag 23 januari 2014

Förtöjda

Nu ligger vi förtöjda i Singapore. När vi lastat färdigt ska vi lägga oss vid en till kaj innan vi sätter kurs mot Jakarta. Runt sju i morse tog vi upp ankaret och sedan tog resan in till kajen ca 3 h kanske. Men sedan var vi tvungna att ligga och vänta en stund på bogserbåt. (Behövs för att få in aktern. I fören finns bogpropellrar.) Klockan var 10.30 när vi var klara med förtöjningen. Efter det hjälpte jag till att bära in varor till köket som vi lyft upp med kran. En massa kartonger...

Jag har fått ett telefonkort så att jag kan ringa billigt hem. Det fungerar så att man laddar ett kort med pengar, ca 120 svenska kronor, och sen kan man ringa ganska mycket för det. Jag hade turen att få ett kort som redan var laddat med det dubbla och till och med mer. Tidigare personer som haft kortet har inte använt allt.. Telefonen finns i biblioteket. Det är en service de har ombord :)

Idag serverades kycklingklubba och pommes till lunch. Och gud vad jag äter mycket grönsaker när jag är ombord. Det blir så när det finns stort salladsbord och man vill ha typ allt :P

        När jag är med vid förtöjning eller lossning sköter jag detta spel och ett till precis likadant ;)
 
                                 En titt in på ett av lastdäcken. Alla bilar är surrade i alla däck..
 
                                          Vi ligger just nu framför det gula fartyget.
 
                                          Det finns de fartyg som lastar andra fartyg..
 
                                          Kastlina på väg ner till kaj.

           Den här bilden är med bara med för att det är den enda jag har på mig själv.....  bjuder på den!
 
                                          Akterramp på väg ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar