fredag 31 januari 2014

Filippinerna!

Hej, jag är tillbaka nu! Vi har legat drygt ett dygn i Filippinerna men har nu lämnat kajen och därmed är kajkranen som "tagit ifrån oss" vårt internet borta! wihoo! Okej, det har hänt en del och det kommer här med bilder och text :)
 
 
Bryggvakten igår var den första hittills som det faktiskt hända något under. Med hände menar jag fartyg  runt omkring oss med kollisionskurs och små fiskebåtar utan lanternor. Det var skoj! Äntligen var jag tvungen att ta ner fötterna från kontrollpanelen och aktivera hjärnan lite haha.. Vi var då på väg in till hamnen i Batangas.
 
Efter morgonvakten följde jag med tre filippinare in till Batangas för lite shopping. Vi hade taggat inför denna landgång ett tag :P Under tiden vi var iland hade de andra filippinarna och även någon svensk sina familjer och vänner på besök. Det hade de, och kanske framförallt deras fru och barn, sett fram emot länge. De fick se fartyget för första gången! Så det var mycket folk ombord.
 
 
 

Vi åkte in i sån här.. Förutom att det var väldigt lågt i tak och att man satt i rätt höjd för alla avgaser så va det kul. Tog lite bilder på vägen. Dom ser ni här nedan.




 
 
 Vi åkte till ett stort shoppingcenter kallat SM.
 
 
 
 Filippinernas McDonalds, Jollibee. Men de serverar bland annat friterad kyckling med ris eller spagetti. (Det finns McDonalds också..)
 

 Men vi gick till ett ställe där vi beställde in en massa olika maträtter som vi sedan plockade av. Jag ville passa på att äta filippinskt när jag var i Filipinerna med filippinare :) Min tallrik såg ut så här:
 
 Haha jag älskar den här bilden! Vi har rensat faten.
 
 
 Sen blev det godisshopping..
 
 
 Vi köpte en del kan man säga hehe
 
 
 Här sitter jag med en melonjuice för de sista pesos jag hade. Den var inte god..


Mina köp. Gotti gotti i påsen och kläder i paketet :D 
 
Filippinerna är billigt för en svensk, jag tog ut pesos motsvarande 300 kr och köpte två t-shirts, ett linne, en klänning, en penna och godis för det :) Det var kul att få se landet där många av mina medarbetare bor. Även om det bara var ett snabbesök på sex timmar.
 
Natten till idag var sådär. Avgång var sagt till 23.00 så jag la mig för att försöka sova som vanligt vid 17-18-tiden. Jag somnade aldrig riktigt, låg mest och väntade på att de skulle ringa och väcka mig... men det kom inget samtal på hela natten. Klart att jag sov under natten, men inte bra. Jag gick upp till fyra och det visade sig då att de hade problem iland med någon maskin så lastningen hade stannat upp. 11 var den nya tiden för avgång. Började vakten lugnt med styrman i mässen en timme. Satt och pratade och kollade på bilder i telefonen hela vakten typ. Men vid 5 gick vi i alla fall ner till akterrampen för att kolla läget. Inget rörelse än. Och där någonstans kom dagens lärdom: Var man kan sitta på rampen utan att synas i kameraövervakningen. Haha. Det hände ingenting mer innan frukost förutom att VI och JAG fick visa stuvarna hur man sätter dit en surrning med kätting och björn. De hade aldrig gjort det... De sista tre sakerna som skulle lastas av kom iland också, så vid frukost återstod bara fem maffis att komma ombord.. De var antagligen inte vana vid Roro-fartyg för väldans vad lång tid det tog........Vi har egentligen inte bråttom men ändå!

                                       


 
 
Lärde mig ännu mer om surrning med kätting idag. :)

 
 
Vi lämnade Filippinerna strax innan 12 och nu är vi på väg mot Japan!
 
 
Här kommer en kul historia! Jag såg det inte själv men gud vad kul det lät. Borde kanske inte skratta så börjar med att säga förlåt till killen i båten... Förlåt! ;)
 
Okej ser ni den blåa lilla paddelbåten i första bilden och bojen i den andra bilden? Det är många ute och paddlar i sådana båtar. Kanske dom fiskar? I alla fall så var det en som transporterade en back med öl. När denna person paddlade förbi oss skulle den såklart vrida huvudet åt oss och kolla på det stooora fartyget. Han paddlar alltså med ögonen åt ett helt annat håll än framåt.. Och ja där var såklart bojen. Det fanns en boj och den skulle han pricka. Båten välte och backen med öl såg han nog inte mer. Okej låter inte lika kul i skrift men ni kan ju tänka hur de skrattade på akterrampen när de såg detta. haha. Jag önskar jag var där då..
 
 
 
 
 
Nu har jag precis kommit tillbaka från laxburgare och potatismos och ska krypa ner i kojen :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar