onsdag 29 januari 2014

Filippinska och bilspännband

Vi har en deal! Jag lär styrman svenska och han lär mig filippinska. Jag kan till exempel:
Kamusta ka? - Hur mår du?
Mabuti - Jag mår bra
Mahal kita! - Jag älskar dig! 
Anong oras na? - Hur mycket är klockan?
Salamat! - Tack!

När vi inte har någonting att göra på bryggan kör vi igång med språkkurs ;) Men kommer säkert glömma lika snabbt som jag lärt mig :P Min "elev i svenska språket" går det riktigt bra för. Med en massa småord kan han redan bilda kortare meningar även om inte grammatiken alltid stämmer:) Det svåra med svenskan tror jag är alla olika uttal/ljud vi har. I filippinskan uttalar man orden som dom stavas typ. Men jag tror det är svårare att bilda korrekta meningar.. jaja vi får se hur det går!

Annars idag har jag bara hängt upp en massa bilspännband. Och så hittade jag en fripassagerare.... en ödla. Jag blev livrädd när den började springa när jag lutade mig över den haha...
                                                                                 
 
 
Mässen
 

 
                                 Min hytt är långt långt där borta i korridoren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar