fredag 24 januari 2014

Så lite gör så mycket

Vaknade seg i morse som väntat. Av någon anledning vaknar jag flera gånger per natt, så det känns inte som att jag får någon riktig djup sömn. Jag hoppas det blir ändring på det snart. Men trots den sega morgonen så känner jag mig nu pigg efter åtta timmars arbete. Jag tror det har att göra med att alla trevliga möten och pratstunder under dagen. Det piggar verkligen upp.

Några exempel:
- Försökte lära en filippinsk styrman svenska meningar.
- Överstyrman som säger att det bara är att säga till om jag vill gå iland. Det är nu som elev jag har tid.
- Pratade om Batangas, Filippinerna (en hamn vi ska till) med en av matroserna. Han bor där!
- Drack tiokaffet tillsammans med kock och mässman. (Fast jag dricker vatten i denna värme!)
- Att mötas av glada hälsningar och leenden i korridorerna.
- Personer som verkligen vill lära mig något.

Det blir bara roligare och roligare ombord för varje dag som går! Dessutom känner jag inte av någon sjösjuka alls även fast fartyget rör sig som det gjorde häromdagen. Så glad!

Jag som hade hoppats på mycket trafik... vi mötte max tio fartyg under 4 timmar.. och AC:n på bryggan fungerar inte för tillfället så vi fick sitta i 27 grader. Vilken tur då att jag just idag hade shortsen på mig när jag gick upp.

På däck spände vi åt lösa surrningar på lasten. I Singapore är dom verkligen dåliga på att surra korrekt.. Eftersom vi inte behövde surra något på Transtimber så lärde jag mig en hel del om surrning idag :D Efter det målade vi lite på relingen. Fyra sjukt varma timmar på däck... Ja okej jag ska sluta tjata om värmen :P

Runt 10-tiden (03 svensk tid) passerade vi ekvatorn ;)
Vid lunchtid i morgon är vi i Jakarta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar