onsdag 22 januari 2014

Rulla vi rulla vi rulla vi rulla.....

Det har rullat lite det senaste dygnet. Jag har känt av lite sjösjuka tyvärr men inte på den nivån så att det blir riktigt jobbigt. Dock känns det lite oroväckande att en del inte alls tycker att det rullar och att det kommer bli värre upp mot Japan. Förstår ju att det kommer bli mycket värre för havet är ändå ganska lugnt just nu, jämfört med detta fartyg i alla fall. Jag hoppas det går bra och att kroppen vänjer sig snart. Nu har det lugnat sig något :)
 
På morgonen går jag upp runt halv 4. Då hinner jag lagom klä på mig, göra i ordning en macka och ett glas vatten innan jag går upp på bryggan ca 03.50. Det är bra att gå upp en stund innan vakten börjar så att ögonen hinner vänja sig vid mörkret innan man tar över och så att styrmannen där uppe kan ge en bild av läget innan han går ner :) Under bryggvakten idag testade vi DSC-apparaterna. De hänger ihop med VHF:erna och går ut på att man sänder textmeddelanden till andra fartyg eller kuststationer. Det man sänder ut kan till exempel vara olika nödanrop. I meddelandet står fartygets MMSI-nummer, position, tid, typ av nöd osv... När ett fartyg är i nöd underlättar DSC:n väldigt mycket då andra fartyg snabbt får all information. Och naturligtvis måste apparaterna testas, varje dag. Det finns två DSC ombord. Testet går ut på att man skickar iväg ett testmeddelande och väntar på att mottagaren läst detta. Tex när mottagaren lyfter på VHF-luren skickas ett meddelande till oss att testmeddelandet gått fram och då är allt ok. Vi skickade till ett fartyg i närheten och till en kuststation i Australien. Vi utförde även självtest och då står det på skärmen om allt är ok. Testen antecknas i radiologgen. Vi har läst om detta i skolan i kursen radiokommunikation så det var väldigt nyttig repetition :D Vi började även gå igenom hur man planerar en rutt och ritar in den i ECDIS (elektroniskt sjökort).
 
Jag har även varit uppe hos kapten och lämnat in mina kvitton för resa jönköping-landvetter, vaccin och usa-visum. Så snart regnar pengarna tillbaka på kontot ;) jag fick även ta en bild till ett ID-kort. Blev som vanlig mycket vacker........
 
Jag ska försöka att inte sova nu. Gick sådär med det igår.. det slutade med att jag var vaken under natten i stället. Tror att jag ska sätta mig med en bok i solen. Så jobbigt bara att rostknackning pågår på däck. Det väsnas var man än befinner sig...
 
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar