söndag 16 december 2012

Trött!!

Hej alla! Ett tag sen jag skrev... :-(  Detta inlägg började jag på igår eftermiddag...Får väl skylla på att vakten gör att jag inte har tid hehe. Sista rundan är nu påbörjad. Blandade känslor men ska självklart bli väldigt skönt att komma hem :-D Undra hur det kommer kännas efter 2 månader till sjöss? Längtar ju redan tillbaka ut på havet o jag har ju inte ens åkt än haha... Hur gick de där ihop XP.

I torsdags blev de besök på Lübecks berömda julmarknad. Riktigt mysigt :-) Var där tillsammans med motorelev. Köpte väl ingenting men de va mycket trevligt ställe. Hälsade på Diosa, den filippinska servitrisen. Av henne fick jag 20 peso som minne :-) Innan vi gick tillbaka till båten tog vi en sväng i parisehjulet. Har en story om vår promenad tillbaka. Jag hade gett kapten mitt telefonnummer så att han kunde ringa meddela oss om preliminär avgång då det är omöjligt att säga det när vi precis lagt till. Vi hade i alla fall fått höra att innan 8-9 blir det i alla fall inte. När vi sitter i parisehjulet 8.20 ser Simon att han har missat samtal från 19.50, vi har ingen aning om vems nummer det är, men självklart har vi misstankar om att det är kapten. I lite smått panik börjar vi gå snabbt tillbaka. Jag hade inte haft täckning på hela kvällen, vilket jag tyckte va konstigt och startade om telefonen. Då kom den tillbaka. Vi sprang inte, men nästan därpå. Hur skulle de se ut om vi missar båten.... hehe. När vi befinner oss inom hamnområdet ringer min telefon 20.45, det är kapten som säger att avgång blir 21.30. Haha sköönt! De va kapten som ringt Simon då de inte gick att få tag i mig. Men han ville bara ge oss en ungefärlig tid ca 1,5h i förväg, men de hade ju inte vi någon aning om. Vi va ju inget sena :-D

 


 





 
Mat! Pizza, currywurst och muzen;-)





                                          Hittade ett ställe där de sålde svenska köttbullar... (köpte inte)
 
Bild från en lugn, tyst, skön vakt på bryggan tidig fredag morgon.
 
Det är ganska svårt att ställa om kroppen till 4-8 vakten. Men det har i och för sig bara gått en vecka. Det är inte så att det är jobbigt men jag vill sova innan morgonvakten för det känns naturligt att sova på natten. Men efter vakten är jag trött o vill bara sova. Då sover jag fram till tidig eftermiddag och det innebär att man inte kan somna på kvällen och då är jag ju trött på vakten. Det blir alltså att sova några timmar under varje frivakt. Känns som jag sover hela tiden....hehe. Men vad ska man annars göra, dessutom när man är trött. Men det var i och för sig likadant på 8-12 vakten. Sov alltid några timmar på dagen. Sova, äta, jobba that's my life hehe.
 
Igår lördag tog jag det bara lugnt likadant idag. Mest sova för att vila upp sig (men de hjälper inte hur mycket man än sover, då blir man bara tröttare.) Just nu har vi fem killar som är ombord för att fixa med motorn. Det är ju ingen stor besättning som jobbar ombord, så större arbeten ska genomföras av personer från land.
 
Förtöjningar i fören. Det gäller att ha koll på vad som händer på kajen! hihi ser lite kul ut


 
Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu. Sitter i alla fall just nu i hytten o lyssnar på musik. Denna gång Bo Kaspers Orkesters nya album Du borde tycka om mig. Ska nog gå ner och ta mig fika, sen knacka på hos Simon och se om han också inte har någonting att göra ;-)
 
Hoppas ni haft en skön helg! I morgon börjar en ny vecka för de som är iland. Här börjar aldrig några veckor. Spelar ju liksom ingen roll vilken dag det är. Alla dagar innebär samma arbete/tider. Det är därför jag ofta glömmer vilken dag det är...he. Men ska jag säga någon dag som är början så blir de fredagar o Göteborg i och med att det är där jag mönstra på och eftersom det är en svensk båt så utgår vi ju från Sverige. Jag är i för sig ledig idag, söndag, men de känns alltid som måndag. Denna gång ska förste maskinisterna byta plats I Finland. Efter detta byte ska jag vara med nere i maskin en dag för att se hur det går till där :-)
 
Ha de bra!
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar