fredag 7 december 2012

Jag lever!....

....Men det har inte internet gjort på 2 dagar nu! Blir ju galen haha. Men men nu är jag i alla fall tillbaka. Orkar egentligen inte skriva nu (01.00) men det har hänt en hel del idag så börjar redan glömma vad vi gjorde igår....Så lika bra o skriva en sammanfattning av de två dagar som gått.

Igår fick vi till uppgift att städa vårt städområde fast denna gång även på väggar o tak. Det är ju snart jul :-) De blåste 22 m/s som mest o fartyget gungade fram o tillbaka, vilket gjorde att jag började må illa så gick upp på bryggan i stället. Satt där resten av vakten o då kändes de bättre. Sedan blev de sova hela eftermiddagen. Under kvällen blev de vakt på bryggan som vanligt. Då befann vi oss utanför Öland så jag hade internettäckning. Då gick de i alla fall att besöka facebook ;-) Annars hände inget mer särskilt vad jag minns..

Idag började dagen med lite vanliga sysslor på däck innan förtöjning. Som jag nämnt innan så skulle vi stanna på två ställen. Vid det första (nya) stället stannade vi inte så länge, kanske 1,5h sedan bar det av till den gamla vanliga kajen. Alla tilläggningar o avgångar som blev idag gjorde att vi matroser for in o ut hela tiden. Det hände en massa. Jag och maskineleven hade planer på att besöka julmarknaden, men de blev för sent för han skulle fixa me något i maskin. Det får bli nästa vecka. I stället besökte jag Rod gymet en timma. Men det behövde vi inte gjort om vi vetat vad som väntade senare under kvällen....

Klockan 5 låg vi förtöjda vid sista kajen. En timme senare än ordinarie ankomsttid i och med att vi gjort extra stopp. Klockan 8 börjar jag vakten som till en början inte innebär speciellt mycket att göra i och med att vi lastade. Men mellan 9-10 nån gång läcker en av lastarna ut olja på väderdäck. Detta körs sedan runt i och sprids ut. 3 stora pölar och hjulspår över hela babords sida av väderdäck. Fort är vi tre stycken som sprider ut uppsugningsströ över all olja. Sedan väntar vi på att de tyska stuveriarbetarna ska göra något i och med att det är deras maskin som läckt ut oljan. De säger att de ska komma en sopmaskin. Men efter att vi väntat ett tag och spridit ut ströt överallt får vi veta att de inte finns någon sopmaskin som kan ta upp allting. I stället kommer de med borstar o skyfflar o vi tvingas sopa upp allting för hand! Detta tog ju sitt lilla tag.... Det är ingen liten yta. Vi blev sjukt irriterade (eller vissa mer än så...) när vi fick slita som djur och stuvarna gjorde ingenting till en början. När detta hände var precis babords sida tömd o vi börjar fundera på om vi ska åka utan lasten eller vänta tills i morgon i och med att stuvarna bara jobbar till 23. Men sedan löste de sig så att tre stuvare jobbade ändå och vi fick ombord den mesta av vår last. När vi sedan skulle surra två trailers dök nästa problem upp. Nämligen att surrhålen är fulla av is. Detta visste vi ju och hade saltat, men vi fick ändå sätta oss ner på knä och börja hacka. Självklart släcks lyset mitt i allt ihopa också. Sen var det dags för avgång när vi försökte surra. Så fick fort förflytta oss till fören för att göra loss. Aa ni hör ju vilken dag detta varit. Lämnade Lübeck efter 24 o nu väntar Göteborg.

Nu ska de bli så skönt att sova!! Godnatt alla fina.

Skottade ihop lite snö på morgonen.

Uppsugningsströ. (Vet inte vad de heter...)

Ett helt gäng va vi som sopade o sopade o sopade.... På bilden syns bara en liten del av ytan...
 
PS. Jag har gått runt dessa internetlösa dagar o kommit på saker jag ska skriva men jag kommer ju inte ihåg något av de nu... men ni har i alla fått en mycket kort sammanfattning av de två dagaran :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar