torsdag 13 februari 2014

Senaste dagarna!

När jag kom upp på bryggan i förrgår möttes jag av detta alarm auto emergency slow down. Vi saktade ner och fick stoppa motorn för att de i maskin skulle kunna åtgärda felet. Detta upprepades flera gånger under tre timmar sedan var allt som vanligt igen.  

Under tiderna vi låg och drev tände vi "not under command"-lanternorna (två röda över varandra) och tände upp på däck så att andra fartyg kunde se oss lättare.

 Dagen var grå och tråkig.
 
 Såhär kan man se ut en trött och halvseg morgon..
 
 
De senaste bryggvakterna har det varit mer trafik och jag har kunnat öva på väjningsregler och varit den som bestämt vad vi ska göra och styrt efter det.

Igår smörjde jag fallrepet och lotslejdarna.
 
 
Idag har jag gjort lite av varje :) Efter frukost var jag med när vi tog ner ankaret. Vi skulle läggas oss utanför hamnen för att vänta på quarantine, personer som ska kolla så vi inte är smittade..

 
Vi förberedde fallrep och lotslejdare så att de skulle kunna komma ombord på valfritt sätt. När vi sedan stått och väntat nån timme eller mer får vi ett mejl om att de inte kan komma till oss på grund av vädret (??) det är inget fel på vädret, bara nån minusgrad och inte mycket vind. I alla fall så skulle de komma ombord när vi kommit till kaj i stället. Lots kom 13.30 och 15.30 var vi förtöjda vid kajen i Tianjin, Kina. 



Igår/förrgår blev jag intervjuad av Smålands Dagblad. Skoj! hehe

I morgon lämnar vi Tianjin 08.00 för nästa hamn Shanghai. Så i morgon bitti är det att jobba på lastdäck som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar