onsdag 26 februari 2014

Arbetshäftet.

Arbetshäftet som vi måste köpa (!! :O) och ta med ombord innehåller en massa arbetsuppgifter som vi kan göra. Några punkter måste man få underskrift på när man visat att man kan, men de flesta kan man signera själv när man utfört dom.

Här kommer några exempel på vad uppgifterna kan handla om:
- Förstå radarskärmen och kunna läsa av mål.
- Sjövägsregler.
- Väderinformation och rapportering till SMHI.
- Stabilitet.
- Styrning.
- Sjukvårdsutrustning.
- Brandutrustning.
- Livräddningsutrustning.
- Astronomisk navigation.
- Navigation i sjökort.
- Kompassfel
- Underhåll av däck.
- Lastning och säkring av last.
- Radio.
- Uppdatering av sjökort och utrustning på bryggan.
- Nautiska publikationer.
-Ballastsystemet.
- Hur olika faktorer påverkar fartygets manuvrering.
- Ankring.
- Förtöjning.
- Fartygets delar.
- Regelverk.
- Loggboken.
- Maskin.
- Fartygets kapacitet.

Boken är väl till för att vi ska ha ett hum om vad man bör gå igenom :)

I morse på bryggan räknade jag, med hjälp av nautikalalmanackan, ut vilket klockslag solen skulle gå upp utifrån vår position. Jag kommer inte ihåg från skolan hur man skulle göra men jag hittade en bok som beskrev det bra. I slutet av vakten började jag förklara för styrman om allt som har med väder att göra. Vi har pratat om det lite då och då så jag försökte sammanfatta allt. Bland annat vad vi har för instrument ombord, hur vi tar emot väderprognoser från land och hur vi rapporterar väder till SMHI. Jag ska gå upp på bryggan i eftermiddag och fortsätta med min sammanfattning och så ska styrman visa mig ett väderprogram på datorn :) Sen blir det en sjunde påskrift :D Det flyter på jättebra med boken. Styrman är toppen, hjälpsam, har alltid tid, lyssnar och litar på mig :) Det känns jättebra! Hoppas det blir lika bra efter att han åkt hem på måndag. Det tror jag! :)
Jag har även fått navigera/styra runt några fiskebåtar. Vilket innebär: läsa av situationen och sedan följa de regler som finns och hitta den bästa vägen. Det viktigaste av allt är förståss att inte kör in i någon...  Styrman rättade sjökort under tiden och det va skoj att få känna lite ansvar (men han hade säkert stenkoll :P) men lite läskigt också.

Nu ska jag styrketräna lite ;)
Noo däckarbetarnas lunchrast är slut och knackning av däck pågår just nu utanför min hytt. Hmm det är tur jag inte sover under eftermiddagarna iaf..

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar