lördag 22 februari 2014

Fartyget!

 
 
Namn: Falstaff
Byggd: 1985 i Japan
Rederi: Wallenius
Flagga: svensk
Längd (over all): 199m
Bredd: 32,3m
Antal däck: 12 varav 4 höj/sänkbara
Kan lasta 5400 bilar
Huvudmaskin: HITACHI B&W 6L70MC 12,5MW max 95 rpm
 
Fartyget är gammalt men välskött :)
Jag är jättenöjd med att få vara på Falstaff. Eftersom fartyget är närmare 30 år är det inte allt lika automatiserat som i nyare fartyg. Jag ser det som positivt, för jag har en känsla av att man får större förståelse om man gör det manuellt. Såklart är ju mycket uppdaterat, till exempel på bryggan :) Det är kanske inte lika flott här men vad spelar det för roll? Saker jag hört ska vara bättre här än på de nybyggda fartygen är öppna bryggvingar och hur man höjer och sänker däcken. De som jobbar här trivs i alla fall!
 
Rutten genom Asien är jag också nöjd med även om det hade varit skoj att få se mer av världen ;) Vi besöker många hamnar och med mycket trafik så jag kan lära mig mycket jämfört med de som går flera veckor över öppet hav, till exempel till USA. På så sätt är det toppen!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar