söndag 23 februari 2014

När du tror att du vet..

Har insett att det finns en hel del saker som jag tror att jag har koll på men så visar det sig att det finns mycket jag inte vet... Till exempel hur en livflotte "aktiveras" eller vad man ska göra om man ser en brand eller om någon faller över bord. Det var ju bra att jag frågade styrman på bryggan under kvällen hur all slags livräddningsutrustning fungerar m.m. mycket nyttig kunskap som jag inte kommer glömma. Jag har ju hört talas om allt och har hyfsad koll men det är en annan sak att se det i verkligheten. Vi gick ut och testade SART:en (search and rescue transponder som sänder tillbaka vågor till radarn och man kan då se på skärmen var nödställda befinner sig.) Vi kunde se att den fungerade genom att cirklar dök upp på radarskärmen när vi aktiverade den för test.
Ventilationen på bryggan fungerade inte så vi fick stå ut med 27º (20º utomhus). Det var lite jobbigt men vi överlevde... :)

Spelade ett par omgångar guitarr hero innan jag nu ligger i sängen. Jag ska ställa tillbaka klockan en timme och börjar därför 0340 i morgon.
Efter lunch i morgon väntar första övningen sedan jag kom ombord. Alltid spännande att se hur det går ;)

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar