söndag 16 februari 2014

Medicin och många fartyg.

För någon vecka sedan pratade jag med tredjestyrman och frågade om jag kunde följa med honom någon gång när han går "säkerhetsrunda". Varje lördag gör han det. Så igår frågade han om jag ville gå med. Självklart! Vi kollade medicinen i MOB-båten och livbåten. Allt fanns i medicinlådorna men det var en sak som går ut mars 2014 så då noterade vi det så det byts ut. Vi startade även motorerna i båtarna och kollade lanternor och radio. Nästa gång ska vi kolla maten i livbåten och diverse utrustning som finns.
 
 MOB-båt. Om det blir en övning med denna när jag är ombord vill jag åka med!! hehe
 
 
 Livbåten (fritt fall). Medicinlådan var längst ner.. Jag vet att många bara ser skräck med fritt fall livbåtar, men jag hade lätt velat testa åka ner :P Men vad jag hört är det förbjudet att testaåka sådana nu för det har skett för många olyckor. Men det är flera ombord som har testat..
 
 
Nu 08.50 är vi strax vid lotsplatsen och sen tar det ungefär fyra timmar in till hamnen i Shanghai. Det är fullt med båtar här omkring. Många ankrade, men det blir nog värre längre in (??) . Tyvärr blir det inte att gå iland idag. Det är bra jag och maskinelev som vill/har tid, men att åka vilse med tunnelbana i denna stora stad, nä. Får se om jag kanske kommer iland nästa gång. Det hade varit kul!
 




 
 
Söndag idag och många "passagerare" ombord. De i maskin och dagmännen jobbar nämligen inte på söndagar, förutom lite idag då eftersom det är ankomst. Jag gick upp sju i morse trots att det är söndag :P Gick upp en sväng på bryggan innan jag åt frukost vid åtta. Nu ska jag hitta på något skoj innan lunch och förtöjning. Ha det bra!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar