fredag 16 maj 2014

Solen skiner.

Jättefint väder idag :) sol och inte mycket vind. Det var nästan så jag ville stanna kvar ute efter lunch ;) Idag har vi tömt tankarna på det sista innehållet. Vi för över det till en annan mindre tank där vi samlar allt möjligt blandat. På bryggan blev det navigering, prata sök/räddningsutrustning, kollision, grundstötning och så gick vi till sjukrummet och checkade medicinerna. På söndag stannar vi en stund vid Donsö och sedan åker vi vidare till Ryssland.

Om jag ska jämföra navigationen här jämfört med i Asien så känns det som man kan se fler liknande fartyg här ganska nära en själv, antagligen för att havet inte är lika stort. Men i asien är det fullt av fiskebåtar överallt som man inte kan lita på. Så här känns det som "ingenting" och navigationen blir "lätt". Det passerar några båtar men ofta hindrar de inte vår tänkta väg. I Asien däremot får man ofta köra lite sick-sack (förutom de dagar då man är mitt ute i kinesiska havet). De har nog rätt de som säger att klarar man navigationen i Asien och framförallt utanför de större hamnarna så klarar man av hela världen. Nu har jag ju inte varit så mycket på bryggan här än, men så här känns det hittills :)
När man är nybörjare så föredrar jag helt klart lite mindre trafik men Asien skrämde inte slag på mig, det kan bli tråkigt på bryggan om det inte är nån trafik.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar