lördag 17 maj 2014

Gyro error

Igår kväll gick jag upp på bryggan för att räkna ut gyro-kompassens error (felvisning) med hjälp av solen. Det visade sig att det räknar ut det via datorn så styrman hade glömt hur man gör det manuellt och jag också :P men till slut efter nån timme lyckades vi komma fram till hur man skulle göra och fick rätt värden jämfört med datorn :) jag har även kollat upp nu i efterhand och vi hade gjort rätt. Vi hittade nämligen inga böcker som beskrev detta.. ska försöka igen någon annan dag :)

Idag har jag skrubbat akterdäck för det ska målas. Trycktestat tre stora slangar med vatten, navigerat och rättat sjökort ;) Vi hade även SMS-möte där man tar upp saker som har med säkerheten att göra. Kan va vad som helst som man tänkt på. Till exempel att det blir väldigt halt på nått visst ställe när det är blött..

Ankomst Donsö, Sverige i morgon efter frukost. Vi ska ta emot ett par pallar med saker och så blir det byte av kapten.

Nu ska jag gå till tv-rummet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar