I morse efter frukost hade vi lastmöte med loadingmaster, vilket man alltid har innan påbörjad lastning eller lossning. Går igenom lastningen, planen, diskuterar lite och checkar av en säkerthetslista. När både fartyg och terminal är beredda kan lastningen börja. Sedan följer vi lastplanen som överstyrman gjort (alt gjord av elev = mig). Lastningen sker sedan i flera sektioner för att fartyget inte ska utsättas för för starka krafter. Skulle man lasta för och akter först så skulle ju fartyget böjas, samma sak om man skulle lasta allt i mitten... under tiden lasten kommer ombord tömmer vi ut barlasten.
Lossning fungerar på samma sätt fast tvärtom men då använder vi våra pumpar för att skicka iland lasten och så fyller vi i stället på med barlast.
Så idag har jag lastat hela dagen. Kommer in i det mer och mer.
Vi är fortfarande på sektion 1 som ska ta ca 12h, fyller tankpar 1,3 och 6.
Vi ska lasta tre olika sorter och kan bara lasta en i taget för terminalen har bara en arm vi kan använda. Det kommer ta sammanlagt 36h. En extra lång lastning med andra ord. Ca 42 timmar till kaj i stället för ca 24 som det brukar bli.
Bilden visar hur det ser ut där vi lastar/lossar. Tre dataskärmar..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar