torsdag 15 oktober 2015

Ingen helikopter.

Tyvärr kom inte helikoptern. Eller den kom men de övade inte på oss. I stället somnade jag redan vid 21 och sov 10 timmar.

Idag har jag inte ansträngt mig ett dugg hehe. Hände inget särskilt på bryggan, bara en helt vanligt vakt utan trafik, vilket innebär hålla utkik, kolla radarn, se till så autopiloten kör dit vi ska (hålla koll på avdriften), plotta eventuella navigationsvarningar, plotta position och hålla koll på diverse alarm som kan dyka upp. Varje vakt ska även handstyrningen testas och radarns sändning/mottagning och innan vaktens slut ska även väder fyllas i i loggboken.
Är det trafik ska "hotande" fartyg såklart plottas och väjningregler följas. Passerar vi områden där en kuststation observerar trafiken behöver vi också ropa in oss. Det gjorde jag igår när vi skulle genom Pentlandsundet. En timme innan vill de (Shetland Coastguard) att man ropar på dom för inrapportering. De frågade om antal personer ombord, last, senaste hamn, destination och defekter. Sedan när man lämnar området vill de också att man ropar och talar om det. Ropar på VHF:en alltså.. All info om rapportering kan man hitta i nautiska publikationer som vi har i elektronisk form ombord.

Delfiner har jag sett idag hoppa bredvid fartyget :-)

I morgon är vi framme i Foynes, Irland. Är vid lotsplatsen runt lunch men sen måste vi vänta på högvattnet som är på kvällen, annars kommer vi fastna på vägen in...

-----

Har funderat på en sak.. varför bygger man en dusch med 3-4 cm låg kant i ett fartyg? Bara lite rullning så rinner det över kanten, för så snabbt rinner inte vattnet undan. Och dessutom är brunnen mot fören i ett fartyg som oftast har akterligt trim... hmm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar