onsdag 11 november 2015

Snart är det min tur att mönstra av.

Hej igen!

I helgen som va var det flera stycken som mönstrade av. Jag hade gärna varit en av dom. Dels för att skolan började igår men också för att vi låg i Sverige. Men jag behöver mina dagar så det är bara att snällt stanna kvar ombord. Tur har jag i alla fall att en supersnäll klasskamrat skickar anteckningar från lektionerna :-)

Förra veckan hände det en hel del. På förmiddagarna satt jag på bryggan vilket jag fortfarande gör och på eftermiddagarna jobbade jag tillsammans med vår "extra" överstyrman i underhållsprogrammet. Vi betade av en massa jobb och sorterade bland certifikat. Bland annat gjorde vi följande jobb: testkörde Oil Discharge Monitor Equipment (ODME, som ser till att man inte släpper ut massa olja i havet om man ska köra vatten överbord), överhalade och testade tryck/vakuum-ventilerna till tankarna (de ska öppna vid ett visst över- och undertryck) och så testade vi den portabla nödlastpumpen som drivs av hydraulik. Vi hann också med månadens övningar.

Nu är vi lastade och på väg till Irland igen. Vädret är dåligt, men just nu är vi i Engelska kanalen så idag har det varit ganska lugnt.

På lördag går vi till kaj. Räknar med att det blir min sista förtöjning. Som jag längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar