fredag 14 mars 2014

Driver fortfarande runt ;)

Internet segade igår eftermiddag så blir ett längre inlägg idag. Ni får stå ut :P
 
 
Såhär har vi drivit de senaste dygnen. Det senaste jag hört är att vi ska börja köra igen i morgon. 
 
 
Igår fick jag lust att räkna storcirkelsegling :)  Gud vilken tid det tar.. Jag fortsatte idag och är långt ifrån klar. Storcirkeldistansen använder man när man korsar större hav som till exempel atlanten eller stilla havet. Ritar man ut distansen rakt emellan hamnarna i ett vanligt (utplattat) sjökort är det inte närmsta vägen eftersom jorden är en glob. Nedan har jag ritat in min sträcka mellan en hamn i Amerika och en i Japan i ett speciellt sjökort för storcirkelsegling, därför blir närmsta vägen ett rakt sträck där.. vet inte hur jag ska förklara det bättre... I alla fall så vill jag rita ut sträckan i ett vanligt sjökort och då måste jag räkna en massa för att få ut positioner med 10 graders mellanrum längs hela sträckan. När jag sedan ritar ut dessa positioner i sjökortet kommer det bli en båge och man måste räkna ut ny kurs att styra vid varje position för att hamna rätt. Där detta fartyg åker nu behövs det inte storcirkelseglas.
 
 

 
 
Såhär långt har jag kommit än så länge, typ 5 positioner av 20... Ritade in det i ECDIS först bara för att se hur det blev. I morgon blir det att räkna färdig och plotta ut det i pappersjökortet. Den orangea linjen ni ser är alltså den kortaste vägen, även om det ser längre ut :)
 

Igår på däck fortsatte jag att motionera pluggar..
 
 ...och motionera en skruv på alla ventilations...nånting, typ 50 st kanske... (skruven sitter på sidan vi E:et)

 
Efter 10-kaffet var jag och de andra "nya" ombord nere vid styrmaskin och fick testa på att nödstyra. Med jäätegamla hörlurar och en telefon pratade vi med styrman på bryggan som sa hur många grader vi skulle lägga rodret styrbord eller babord. Övningen passade utmärkt när vi låg stilla :)


 

 Knackat färg idag
 
 
 
 
Nu ska jag ut i solen! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar