måndag 29 oktober 2012

Förtöjning!

Hejsan!

Imorse fick jag vara med och göra i ordning trossarna till förtöjning, både i för och akter. De använder förända, akterända, förspring, akterspring och tvärända. Det är åtta förtöjningar sammanlagt just nu. Efter förmiddagskaffet fick jag fylla i en kemikalielista. Det innebar att jag tittade i alla städförråd och maskinrummet och skrev upp hur många liter de fanns kvar av alla kemikalier. Till exempel tvättmedel, olja, klorin, ajaxprodukter.

Runt 12 åkte vi in i hamnen i Kemi och då fick jag titta på hur de gjorde förtöjningen i aktern. Fick hjälpa till med lite enkla saker och nästa gång ska jag få testa på det dom gjorde. Därefter fällde vi ner fallrepet (trappan man tar sig av och på fartyget med). Va också med en snabbis när de lossade några kedjor från en container.

Det snöar och är kallt, men än har jag inte frusit något:-) Nu är jag ledig och om jag fattat rätt så kommer vi ligga vid kaj i ca sex timmar.

Massa bilder kommer här!!!
Detta är i fören (här är tak över förtöjning och o ankarspel) .Trossarna rullas upp på trummorna.
 

Pirarna med vindkraftverk på vad sagolikt fint i vintervädret. Syns dock inte bra på bilden:-(
 
 
 
Sä här såg de ut när vi körde in i hamnen. Här svängde vi runt och backade in till vänster om den blå byggnade. Alltså inte rakt in här;)
 
 
Här pågår vändning av fartyget så att vi kommer med aktern innåt. Detta för att fartyget har en ramp i akterna där lasten åker av och på. Det oranga ni kan se är taket på bryggan. Monkey Iland som området även kallas.
 
Här är två av akterförtöjningarna beredda att förtöjas med.
 
Detta rep kallas heaving line och knyts fast i trossens ögla. Sedan kastas detta ner på kajen. Detta för att de inte går att kasta själva trossen. Alldeles för tungt...;-) De som står på kajen kan sedan dra ner trossen. (Repet ligger här på en stor stor pollare)
 
 

Lite snö har det fallit.


O skottat blire när förtöjningarna spänns... hehe
 
Hej hej där nere! De som tar emot förtöjningarna på kajen tillhör inte fartyget. 




En av däckarbetarna skoja me mig o stack fram sin hand när jag skulle ta kort hehe. Han va så söt. Han fråga om mina vänner brukade kalla mig vacker. Det va ett av de få svenska ord han kunde. God morgon, god kväll och tjena va några andra;-)
 
För några av fillipinerna var de spännande, eller kanske mest kallt, för de hade aldrig sett snö förut.
 
 
Här kommer förklaring på de olika förtöjningarna jag nämnde:
1: förända
2: tvärända
3: förspring
4: akterspring
5: tvärända
6: akterända
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar