lördag 27 oktober 2012

Familiarization

Nu har jag blivit runtvisad (familiarization)genom hela fartyget. Det är något som man måste bli på varje fartyg för att man ska veta hur det ser ut ombord och vad som ska göras vid nödsituationer. Så som man över bord, brand, läcka av farligt gods, fartyget sjunker m.m. m.m.

Lördagar  och söndagar är typ "slapp"-dagar. Fartyget kommer till Göteborg varje fredag och sen blir det en lång bit att åka upp till Kemi så då passar de på att städa under helgen. Eftersom det inte finns mycket att göra nu så har jag fått till uppgift att börja läsa igenom de olika manualerna som finns (13 st bland annat Cargo Securing Manual, Emergency Response System, Ships Manual). Självklart behöver jag inte kunna dessa skrifter utantill , som tur är, men det är viktigt att läst igenom dem.

I o med att det är min första praktikperiod kommer jag mestadels få arbeta på däck, då vi inte läst navigering än. Kommer alltså inte tillbringa så mycket tid uppe på bryggan där de styr fartyget. Till en början blir de arbetstid mellan 8.00-16.30 och ledig på söndagar. Ska bli riktigt kul! Får se om de blir något arbete i eftermiddag, annars får jag väl fortsätta läsa....

Häftig känsla innan när jag var uppe på bryggan tidigare och pratade med överstyrman. Han skulle ner för att hämta ett papper åt mig och sa "Det finns ändå inga fartyg i närheten så jag går och hämtar pappret" och där stod jag själv på bryggan hehe. Men allt går ju me autopilot nu så ingen fara:D

Gud finns massor att skriva så ni kommer ju bli uttråkade av allt jag skriver hehe. Men jag skriver på så får ni läsa om ni är intresserade :D Hörs sen!


Vy från bryggan 8.15 i morse. Idag är de väldigt fint väder med sol, dock kallt, men ni ser ju hur stilla det är på vattnet och har varit sen jag mönstrade på igår:)



 Tråkigt att ha en skorsten som täcker utsikten från hytten:(  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar