tisdag 30 oktober 2012

Arbete!!

Idag har jag hissat flaggor o även halat dom. Svenska, finska och rederiets.Har stått några timmar på väderdäck, är som det låter, däcket som är högst upp o utsätts för vädret;) (däck=golv/våning i fartyget). Där stod vi mest o tittade när stuvarna lastade, men vi satte dit några pushers och surrade två trailers. Överstyrman berättade att det är stuvarnas ansvar att surra men att de aldrig gör det, så därför får matroserna göra det där det behövs. Det är dock planerat hur lasten ska placeras så att man slipper surra. Efter lunch hjälpte jag till att bära in utemöbler. Säsongen är ju slut om man säger så...

Vi lämnade Oulu runt 11 i förmiddags, trodde vi skulle åka mycket tidigare, men så va de inte. Vi är framme i Lübeck torsdag kväll. Hjälpte till med att ta upp fallrepet och lossa alla akterförtöjningar.

Det är väldigt ovädrigt. Fartyget gungar fram och tillbaka så det gäller att ha stuvat bra. Det blåser väldigt mycket och kallt plus att de snöar slask. På ett ställe blåser man seriöst iväg om man inte håller i sig. Juste hjälpte även till på backen, området längst fram med bland annat förtöjningar och ankare. Där säkrade vi ankaren så att de inte ska kunna åka ner. Detta område är, som jag skrivit i tidigare inlägg, täckt med tak, men det skvätte in vatten genom öppningarna på sidorna, inte så mysigt. När ankaren var säkrade fick jag meddela styrmannen uppe på bryggan via radio "The anchors are secuired!", jag o matrosen skämtade sedan med styrman o meddelade upp att "Your glasses is securied!" Hehe matrosen hade nämligen dom i sin ficka och sen fick jag gå upp på bryggan o lämna dom:-) Har även repeterat hur man splitsar, visar bilder nedan.

Märkte att jag blev blöt genom overallen :-( men behöver jag inte gå ut mer idag. Ska ägna tiden fram till middagen att föra över filmer till en av matroserna.

Ruggigt väder ute!

Detta är en pusher. De sätts mellan två containers så att de inte kan flyttas i sidled i dåligt väder.
 


  
 
Här på väderdäck stod jag hela förmiddagen. Fartyget har en egen ramp, men den fälls ner från huvuddäck. Rampen till väderdäck fälls ner från kajen.
 
Dessa bilar kör ombord lasten.


                             Bilden visar lasten på väderdäck. Tagen för ett par dagar sedan.


Här har vi fallrepet.
 
Detta är några olika typer av splitsningar.
 
Ha de bra!:-D
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar