tisdag 14 juli 2015

Läget ombord,

Hej på er!

Dagarna bara rullar på här, vilket är jätteskönt. På senaste tiden har jag planerat övningar och lett dom också. Bland annat flottestation, utrymning och lokalkännedom.

Annars så har jag bytt arbetstider nu och är uppe på bryggan på kvällarna. Vid halv sju går jag upp och förbereder bryggan för avgång. Då testar jag bland annat styrning, radar, kollar att allt som ska vara igång är igång och gör en stabilitetsberäkning.

Jag har också gjort en reseplanering mellan Kapellskär- Tallin.

Det har varit full rulle här för mig de senaste dagarna, nu hoppas jag att det blir lite lugnare ett tag. Men jag slipper gå upp vid 5 i alla fall. Det är skönt :)

Det jag tyckt varit roligast ombord är lossning/lastning, men just nu är jag inte med något på det. Så småningom kommer jag gå med överstyrman och leda lastningen.

2 kommentarer:

  1. Hej! Bra blogg du bedriver. Intressant läsning för en blivande sjöfartsstudent.

    En fråga jag har, som du kanske inte har koll på. Men hur lång sammanhängande praktik brukar sjöingenjörerna ha? Är det ett halvår ombord även där?

    //Oskar

    SvaraRadera
  2. Hej Oskar! Egentligen är vår praktik uppdelad på tre med fyra månader per gång. Men det blir oftast inte så. Jag fick 2 månader första praktiken och 4,5 månader andra praktiken. Därför är jag ute nästan 6 månader denna gång för att få ut alla dagar. Hur ingenjörerna har det vet jag tyvärr inte, men jag skulle gissa på något liknande. Däremot skiljer sig praktikperioderna lite mellan Kalmar och Göteborg.

    Tack för att du läser bloggen :)
    /Gabriella

    SvaraRadera