torsdag 4 juni 2015

Första dagarna.

Sakta men säkert börjar jag komma in i rutinerna ombord. Jag har en egen hytt bland passagerarna och idag har jag fått en nyckelknippa vilket underlättar när jag ska ta mig någonstans ensam (där det inte finns kod på dörren).

Just nu jobbar jag på däck med matroserna. Eftersom jag kom ombord två veckor tidigare än planerat är jag en av tre däckselever ombord så mitt schema kommer troligtvis ändras när vi inte är lika många längre.

Mitt schema just nu (cirkatider):

0500 - går upp
0530 - tar något att dricka i mässen
0600 - förtöjning och lossning/lastning
0730 - frukost
0800 - arbete på däck
0900 - rast
0930 - arbete på däck
1100 - lunch
1215 - förtöjning och arbete på däck
1400 - rast
1430 - arbete på däck
1600 - ledig
1715 - middag
1800 - förtöjning och lossning/lastning
1930 - ledig

Det är långa dagar men det är varierande sysslor och passen mellan rast är inte så långa. Det är skönt att ha någonting att göra och dagar här går fort. Dock ser varje dag exakt likadana ut med hamnanlöp osv.. Men samtidigt vet man vad som ska göras. Vi är tillbaka i Stockholm varje kväll.

Hittills har jag bland annat hjälpt till lite smått vid förtöjning, vinkat bilar/lastbilar, städat på däck, knackat rost, gått en Damage Control - runda vilket innebar att jag fick klättra igenom större delen av fartyget för att se så inget har skadats eller gått sönder. Man kan väl kalla det en liten övning för min del. Vi har även haft en storövning ombord där hela besättningen medverkar.

När man väl är ombord känns inte fartyget lika stort som det ser ut utifrån, men jag hittar inte fullt ut än.. Det finns många trapphus och vägar att ta. Jag hade trott att en passagerarfärja skulle var flott och det är det ju i passagerarutrymmena men så fort man kommer in i besättningens utrymmen ser det det ut som vilket annat fartyg som helst. Ganska fula färger och slitet med andra ord.


Jag har inget internet i hytten och internet på mobilen hinner jag inte se särskilt länge förrän det försvinner. Därför kommer jag inte kolla in på bloggen lika ofta tyvärr. Det finns internet i mässen/dagrummet men jag har varken lust eller ork att sitta där om kvällarna. Jag satsar på att söndagar kommer bli en bloggdag med veckouppdatering för då är jag ledig :)

Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar