onsdag 17 juni 2015

Bryggteamet.

Nu har jag varit några dagar på bryggan och det är väldigt roligt. På bryggan sitter en andrestyrman och en lotsstyrman hela vägen förutom över Ålands hav då det räcker att lotsstyrman sitter där. Utöver dessa två sitter även en vaktmatros som utkik och har koll på brandlarm m.m.

Jag har fått ett protokoll som jag går igenom. Det innehåller frågor (och svar) om bryggan och dess utrustning som nya styrman går igenom för att bli inskolade. Det är ett väldigt bra sätt att komma in i allt :-)

Under resan följs en checklista på saker som ska göras. Det är bland annat förberedelser inför ankomst avgång. Den checklistan ansvarar jag för när jag är där uppe och så fyller jag i skeppsdagboken.

Upplevelsen jag haft på bryggan hittills har inte alls varit som jag förväntat mig, utan mycket bättre. Jag hade tänkt mig att det skulle vara mycket strikt och tråkigt, men i stället känns det kul att ha en mall att följa och det är mycket trevligt att navigera i skärgården. Det måste vara den bästa utsikten man kan ha på en arbetsplats. Det är ofta kursändringar och det blir inte lika lätt segt som det kan bli ibland när kursbenen är långa. Tyvärr finns det inte så stora möjligheter för mig att få styra eftersom bryggteamet ser ut som det gör, men jag är i alla fall med vid sidan av. I morgon ska jag nog testa handstyra över Ålands hav.

På bryggan måste man bära uniform. Det känns jättekonstigt och ovant, men jag vänjer väl mig sart..

Idag är jag ledig för jag jobbade i söndags. Har passat på att sätta mig i massagefåtöljen, tvättat mina arbetskläder och köpt godis i taxfreen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar